Ceny

0
17
Rate this post

WIele osób uważa, żę cena odpowiada ilości pracy włożonej w stworzenie danego towaru. Ta laborystyczna teoria wartości nie jest jednak do końca poprawna. Co ciekawe, wspólna była zarówno wielu myślicielom leseferystycznym, jak i ich zupełnym przeciwnikom. Za częsty przykład w dawnych czasach podawano przykład ubrań. Według klasycznej teorii, ceny ubrań spadały, gdyż wraz z wynalezieniem maszyny do szycia, trzeba było wkładać mniej pracy w stworzenie danego ubrania. Teoria jednak ignoruje wiele czynników, jak na przykład to, że w takim samym czasie można było wytworzyć więcej ubrań, co naturalnie powodowało zmniejszenie ich ceny. Wiele osób jednak do tej pory nie uświadamia sobie, że za cenę odpowiada tylko i wyłącznie rozum klienta. To klient decyduje, czy bardziej ceni sobie określoną ilość pieniędzy, czy oferowany towar. Wszystko zależy od okoliczności, sytuacji życiowej klienta czy nawet pogody. Wypadkowa indywidualnych preferencji klientów określa cenę. Praca nie ma tu nic do dodania, ponieważ ile kto pracował nad towarem najczęściej jest klientowi obojętne, a to on decyduje co tak naprawdę stanie się  z towarem.